China a închis 15 drumuri pentru a testa 36 de mașini autonome. Rezultatele au fost atât de proaste încât sunt înfricoșătoare

China

Au fost analizate 36 de modele pentru a elabora un clasament al celor mai sigure mașini. Tesla este lider în China în materie de siguranță activă cu ajutorul sistemului ADAS

Asistenții la conducere ADAS din mașinile noi fac parte din arsenalul de vânzare al mașinilor. Promisiunea că mașina va rămâne pe banda de circulație chiar dacă șoferul este distras sau că va frâna pentru noi în caz de urgență este ceva ce place tuturor. Este greu să refuzi o îmbunătățire a siguranței.

Toate mărcile se laudă cu aceste funcții, în special Tesla și cele chinezești, cu promisiuni de conducere autonomă și inteligență artificială. De la BYD la Tesla, trecând prin Xiaomi, mass-media chineză Dongchedi, filială a ByteDance (compania proprietară a TikTok), în colaborare cu televiziunea de stat CCTV, a organizat un test la scară largă pe drumuri reale. Concluziile sunt surprinzătoare, având în vedere rezultatele dezamăgitoare ale multor mărci chineze.

Un sistem de asistență la conducere foarte dezamăgitor

Au fost testate 36 de modele de mașini de la aproximativ douăzeci de mărci mondiale, precum BYD, Xiaomi, NIO, Huawei-Aito, Xpeng, General Motors (Baojung) sau Toyota, care au fost supuse la 15 scenarii de risc, șase pe autostradă și nouă în oraș, cu scopul de a testa sistemele de asistență la conducere ADAS și funcțiile de conducere semiautonomă.

Cum s-au desfășurat testele. Testele s-au desfășurat pe timp de zi, pe vreme bună și în condiții reale, dar în zone închise traficului public. În acest sens, nu diferă foarte mult de un test efectuat pe o pistă de încercare, așa cum fac EuroNCAP sau alte organisme. Testele au fost efectuate într-un sens giratoriu imens și complex și pe un tronson de drum semiurban cu intersecții fără semafoare și o linie dreaptă lungă.

Primele patru teste includ părți ale acestei enorme rotunde, cu o premisă destul de simplă: să nu lovești altă mașină și să nu lovești pe nimeni. Au fost efectuate nouă teste, care au inclus, de exemplu, evitarea unei mașini care virează la o intersecție fără a acorda prioritate, evitarea unei mașini avariate în mijlocul străzii sau evitarea unei mașini care iese în marșarier dintr-o parcare. Alte teste au inclus utilizatori vulnerabili și obișnuiți într-un mediu urban, cum ar fi o motocicletă care schimbă brusc banda sau un grup de copii care traversează strada.

Fiecare test a fost efectuat la viteze în general reduse, ceea ce înseamnă că sistemele ar fi trebuit să aibă suficient timp pentru a evalua și acționa frânele, iar frânele ar fi trebuit să fie mai eficiente decât pe o autostradă la viteze mai mari. Cu alte cuvinte, nicio mașină nu ar fi trebuit să aibă un accident. Cu toate acestea, rezultatele sunt foarte dezamăgitoare.

Multe dintre mașini au abordat aceste teste cu o anumită agresivitate în conducere, fie refuzând să cedeze trecerea, fie cedând trecerea în ultimul moment, până la punctul în care părea că au evitat coliziunea doar din noroc. Unele mașini depășeau, de asemenea, limita de viteză a drumului, ceea ce le îngreuna și mai mult sarcina de a evita coliziunea.

Este îngrijorător faptul că multe dintre mașini nici măcar nu au recunoscut că au suferit o coliziune și și-au continuat drumul până când șoferul uman Dongchedi și prezentatorul videoclipului au intervenit pentru a pune capăt testului.

Rezultatele. Tesla a obținut rezultate bune în aceste teste, cu Model X pe primul loc, evitând coliziunile în 8 din cele 9 teste. Singurul test în care a eșuat a fost cel în care o mașină iese în marșarier din parcare. Model X nu a văzut-o și a atins partea din spate a acelei „mașini”.

Tesla Model 3 a avut un comportament similar în acest test, dar a eșuat și în alte trei, ceea ce l-a plasat în spatele mai multor alte mașini în clasament. Asta înseamnă că, dacă facem media scorurilor mărcilor și le clasificăm, Avatr și Aito au avut performanțe similare cu Tesla la nivelul întregii mărci, astfel încât toate trei ar trebui considerate câștigătoare ale acestui test, alături de Toyota bZ3X.

Zeekr, marca grupului Geely (proprietarul Volvo, Polestar și Lotus) a fost una dintre cele mai slab clasate. Xiaomi a obținut rezultate între mediocre și dezamăgitoare, atât cu SU7, cât și cu SU7 Ultra. Dar, fără îndoială, mașina cu cel mai slab scor în mediul urban a fost Baojun Xiangjing, flagship-ul mărcii, care a eșuat în toate testele.

Concluzii. Dincolo de constatarea faptului că mașinile chinezești au sisteme ADAS care funcționează destul de slab, dând astfel iluzia că mărcile occidentale au încă un anumit avantaj față de aceste mărci, acest lucru aruncă o lumină asupra modului în care funcționează aceste sisteme și asupra motivului pentru care uneori eșuează în mod spectaculos.

Dongchedi a observat că sistemele încălcau în mod obișnuit normele de bază ale traficului. Sistemele „nu au regulile de circulație integrate în baza lor de date și nici nu consideră respectarea acestora o prioritate maximă. Este ca și cum nimeni nu le-ar fi învățat să respecte regulile și nici nu le-au învățat din datele utilizatorilor”. Să ne amintim că aceste sisteme utilizează o bază de date care, pe lângă regulile de circulație pe care trebuie să le includă, colectează informații despre modul în care conducem pentru a determina cea mai bună modalitate de a acționa într-o anumită situație.

China a închis 15 drumuri pentru a testa 36 de mașini autonome. Rezultatele au fost atât de proaste încât sunt înfricoșătoare

Lu Guang Quan, de la Universitatea de Aeronautică și Astronautică din Beijing, explică în videoclip că sistemele ADAS antrenate cu învățare automată (machine learning din IA) pot învăța comportamente inadecvate din setul de date, iar acestea pot fi mai dificil de corectat decât sistemele bazate pe norme predefinite.

„Sistemele integrate depind în mare măsură de eșantioane”, a afirmat Lu. „Dacă datele de antrenament arată că mașinile ignoră de obicei regula conform căreia vehiculele aflate în interiorul unui sens giratoriu au prioritate de trecere, modelul învață să o ignore și el” și vom avea mașini care ignoră cedarea trecerii și intră în sensul giratoriu ca și cum nu ar fi nimeni.

Carnewschina a elaborat un tabel cu rezultatele, atât pe autostradă, cât și în mediul urban, filtrând graficele chinezești ale Dongchedi și transformându-le într-un format mai ușor de citit pentru noi, occidentalii.

Găsiți mașina electrică ideală

Dacă v-ați gândit să cumpărați o mașină electrică, acest lucru vă va interesa. Am creat Recomandatorul personalizat de mașini electrice, în care, pe lângă modelele care se potrivesc nevoilor dvs., veți găsi și răspunsuri la întrebările care vă preocupă cel mai mult, cum ar fi prețul, autonomia sau punctele de încărcare din apropiere.

House Cadouri si Decoratiuni