Clubul Automobilistic din Norvegia efectuează două teste anuale pentru a verifica autonomia reală a mașinilor vândute pe piață
Norvegia este țara în care se cumpără cele mai multe mașini electrice din întreaga lume. Dacă luăm în considerare, evident, cota sa de piață, deoarece în Europa țări precum Germania o depășesc în ceea ce privește volumul.
Impulsul guvernului a fost atât de puternic încât mașina electrică s-a impus cu mult ca cea mai vândută. În iunie 2025, vânzările sale au atins peste 96% din cota de piață, iar din cele aproape 19.000 de unități vândute în luna respectivă, doar 577 de unități aveau motoare cu combustie. Și, dintre acestea, puțin peste o sută nu aveau niciun fel de electrificare.
Conștient de importanța sprijinului acordat potențialilor cumpărători, Clubul Automobilistic din Norvegia efectuează din 2020 teste de autonomie reală pentru cele mai relevante mașini electrice de pe piață și pentru cele care urmează să fie lansate.
Tesla și China în frunte
Clubul Automobilistic Norvegian efectuează două teste pe an, unul iarna și unul vara. De data aceasta, 27 de vehicule au fost supuse testelor, iar datele generale obținute (care pot fi consultate la acest link) au fost bune: 15 dintre ele au depășit autonomia cu ciclul WLTP.
Testele efectuate încearcă să simuleze condițiile reale ale șoferului norvegian mediu. Majoritatea se desfășoară pe drumuri secundare, cu o viteză medie de 70 km/h. Ocazional, se circulă pe autostradă de două ori. Când mașina rămâne fără baterie, se notează numărul de kilometri parcurși.
Și în testele sale există doi câștigători clari. Printre cele 15 mașini care au obținut cea mai mare autonomie peste cea înregistrată în ciclul WLTP s-a numărat Tesla Model Y, care a depășit bariera omologării cu 66 de kilometri, înregistrând o autonomie reală de 652 de kilometri în loc de 582 de kilometri așteptați.
Printre cele 10 mașini cu cea mai mare autonomie se află și Tesla Model 3, care închide lista (+19 kilometri), dar între ele se află Zeekr 7X, al doilea cu +52 kilometri, BYD Tang, al treilea cu +42 kilometri, MG S5, al cincilea cu +27 kilometri, Polestar 4 (de origine chineză, care împărtășește șasiul cu Zeekr și Volvo), al șaptelea cu +27 kilometri, și BYD Sealion 7, al nouălea cu +21 kilometri.
Adică, dintre cele 10 mașini care câștigă cea mai mare autonomie față de omologare, două sunt mașini Tesla și alte cinci sunt echipate cu tehnologie chineză. Doar Peugeot E-5008 (al patrulea cu +28 km), Volkswagen ID.7 GTX Tourer (al șaselea cu +27 km) și BMW iX (al optulea cu +23 km) se strecoară în această listă.
Printre cele 12 mașini care au obținut cele mai slabe rezultate în ceea ce privește autonomia, se află șapte mașini europene sau americane. În plus, Kia EV3, cu o pierdere de 17 kilometri de autonomie față de ceea ce a stabilit WLTP, se află și el în acest grup. În acest caz, doar MG Cyberster (-14 km), Hongqi EHS7 (-16 km), Polestar 3 (-25 km) și Volvo EX90 (-32 km) se află în acest grup.
Curios, mașina care a pierdut cea mai mare autonomie este Lucid Air, o berlină de lux care vrea să facă umbră modelului Tesla Model S, cu o scădere de 131 de kilometri față de ceea ce se aștepta WLTP. Cu toate acestea, este mașina care a parcurs cei mai mulți kilometri între încărcări, acoperind 829 de kilometri dintr-o singură încărcare. Următorul model cel mai performant a fost Tesla Model 3, cu 721 de kilometri reali. Podiumul este completat de BMW iX, cu 691 de kilometri parcurși.