Paolo Iacometti a salvat acest Porsche 911 din noroi și l-a transformat într-un 993 unic. Motorul și cutia de viteze originale au fost reconstruite manual cu piese de competiție. Rezultatul: o mașină radicală cu suflet de Cupă, inimă RSR și număr de înmatriculare legal.
Majoritatea muritorilor ar fi fugit văzând fotografiile unui Porsche 993 care fusese scufundat ani de zile într-un râu: era acoperit de noroi, cu caroseria îndoită. Dar Paolo Iacometti nu a făcut asta. Și asta deși știa că mașina nu doar acumula mizerie: avea și multe datorii și avea nevoie de o reconstrucție mecanică integrală.
Dar toate acestea nu l-au deranjat. După cinci ani de muncă, această nebunie se numește „Limoncella Projekt” și este unul dintre cele mai radicale și pasionante restomoduri din universul Porsche pe care ni le amintim.
Din noroi pe șosea: așa a renăscut 993 Limoncella
Primul lucru a fost curățarea. Paolo a asigurat într-un interviu că din interiorul Porsche-ului a ieșit „mai mult de o tonă de noroi”. Odată curățat, a fost nevoie să demonteze complet mașina până la șasiu, să evalueze daunele și să înceapă de la zero. Caroseria a fost sablată cu nisip și sudată conform specificațiilor de competiție: puncte critice întărite, cușcă anti-răsturnare pregătită și rigiditate structurală la nivelul unui RS (M002).
Până atunci, Paolo nu avea experiență profesională în restaurări. Nici prieteni care să-l poată sfătui sau o echipă de mecanici în jurul său. Dar avea determinare: a căutat sfaturi, a învățat pe cont propriu și a convins istorica Autocarrozzeria Capecchi (fondată în 1952) să lucreze cu el cot la cot. Singura sa condiție: să se poată implica în fiecare etapă. Și așa a făcut.
El însuși explică cel mai bine: „Nu voiam să fac o replică a RSR. Voiam să creez ceva nou, ceva care să aibă propria istorie și propria rațiune de a exista. Limoncella nu este un tribut: este o evoluție. Un instrument de pistă construit cu respect pentru tradiție și pasiune pentru detalii”. Astfel, fiecare decizie luată în cadrul Limoncella Projekt are un scop.
Motorul original, un M64.05 cu șase cilindri boxer, a fost reconstruit cu piese de înaltă performanță, capace de supape din aluminiu billet, pistoane forjate și un ECU de variantă ulterioară. Admisia provine de la sistemul VarioRam al M64.21. Cutia de viteze G50/21, o bijuterie cu rapoarte scurte, a fost restaurată piesă cu piesă. Întregul sistem de cabluri a fost refăcut complet.
Mai mult decât un restomod: artizanat pur
Mașina integrează multiple elemente din modelele 993 Cup și RSR: de la kitul aerodinamic original RS Clubsport M003 până la întăriturile șasiului și suspensia reglabilă în trei direcții instalată de Motion Control Suspension. Au fost eliminate elemente precum airbagurile, aerul condiționat sau izolația interioară. Tot ce era superfluu a fost eliminat. A rămas doar ceea ce era necesar pentru a simți mașina.
Suspensia, frânele, diferențialul autoblocant, suporturile motorului sau sistemul de direcție totul a fost reproiectat, înlocuit sau îmbunătățit cu piese de calitate superioară. Nu este exagerat să spunem că astăzi acest 993 nu are nimic de invidiat unei mașini de curse înmatriculate. De fapt, acesta era obiectivul.
În interior: geamuri Lexan, panouri metalice, un volan Momo, scaune Recaro Podium Carbon și un ceas Quarts care s-a oprit la ora 18:42 în data de 14 februarie 2014, noaptea în care mașina a căzut în râu. Un detaliu pe care Paolo a decis să îl păstreze ca omagiu adus istoriei sale.
Porsche 911 a avut multe generații, dar puține au fost atât de venerate ca 993. Lansat în 1993, a fost ultimul 911 răcit cu aer, ceea ce îl face un fel de „punct final romantic” pentru cei mai puriști. Motorul său boxer atmosferic și designul său încă foarte analog îl fac un clasic modern în sine.
De fapt, mulți îl consideră echilibrul perfect între sportivitatea clasică a Porsche și un nivel de rafinament adaptat noilor vremuri. În plus, a fost o generație care a marcat repere importante în competiții, cu versiuni atât de dorite precum 993 Cup sau brutalul RSR, de la care Paolo s-a inspirat pentru proiectul său.
Istorie, emoție și precizie: o mașină cu suflet
Acest 993 nu a fost întotdeauna o ruină. La vremea sa, a fost proprietatea designerului Enrico Coveri, care l-a comandat într-o culoare galbenă personalizată sau „Amarillo Limón” la un dealer Porsche din Florența. Mai târziu, a fost condus de pilotul Alessandro Baccani, apoi a ajuns în mâinile colecționarului Andrea Giomi.
Acesta din urmă l-a informat pe Paolo despre soarta mașinii după un accident pe ploaie din care, din fericire, a ieșit nevătăat. Paolo îi cunoștea de tinerețe pe cei care au deținut acest 993 înaintea lui, așa că avea o legătură specială cu mașina.
În același timp, era clar că nu voia să modifice modelul 993 moștenit de la tatăl său, deoarece era în stare perfectă. Așadar, când a dat peste acest exemplar avariat, a văzut în el ocazia perfectă: putea să-l transforme în mașina de circuit visată, fără remușcări.
Limoncella nu este doar o mașină: este rezultatul multor eforturi și răbdare, al unei credințe de neclintit, al unei pasiuni aproape iraționale… și al genului de nebunie care face ca lumea automobilelor să rămână atât de fascinantă.